Nagy
Péter Tibor
egyetemi tanár, az MTA doktora
Nagy Péter Tibor tudományos életrajza
Nemzetközi tudományos életben való részvétel
Konferencia részvétel előadással
Nemzetközi meghívások, ösztöndíjak
Nagy Péter Tibor 10 legfontosabb publikációja
Nagy Péter Tibor összes publikációi
Forráspublikációk folyóiratokban, CD-n
Nagy Péter Tibor tudománymetriai adatai
Nagy Péter Tibor interneten hozzáférhető
publikációi
Tanulmányok:
1981-ben érettségizett a budapesti ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnáziumban.
A 1981-1986-ig az ELTE BTK hallgatója volt. Előbb magyar-történelem szakos, majd történelem - legújabbkori társadalomtörténeti speciális tanulmányok szakos hallgatóként elsősorban a huszadik századi magyar értelmiség és az ezen időszakra jellemző oktatáspolitika történetével foglalkozott, s hallgatóként – előtanulmányok írásával – bekapcsolódott az ELTE BTK Neveléstörténeti Kutatócsoportjánál a Magyar Nevelés Története c. szintézis munkálataiba, s részt vett az Oktatáskutató Intézet kutatásaiban.
Posztgraduális tanulmányait TMB ösztöndíjasként végezte.
Kutatóintézetek:
1985-1986-ban az ELTE BTK Neveléstörténeti Kutatócsoportjánál demonstrátor volt, majd ugyanitt dolgozott, mint az MTA TMB tudományos ösztöndíjasa ill. tudományos munkatárs.
1991-2012-ben az Oktatáskutató Intézet és jogutódjai munkatársa . 1991-től tudományos főmunkatárs. Számos kutatást vezetett. Megszerezte a neveléstudomány kandidátusa fokozatot (1991), majd a történettudomány kandidátusa fokozatot (1995), habilitált (2000) , MTA doktora fokozatot (2005) szerzett. 1999-től az Oktatáspolitikai Kutatócsoport vezetője lett, s e minőségében az Intézet igazgatótanácsának tagja, 2002-től tudományos tanácsadó. Az Oktatáskutató Intézet 2003 december 31-i megszüntetésétől annak jogutódjánál (Professzorok Háza Felsőoktatási Kutatóintézet) tudományos tanácsadó. 2004 január 1-től 2005 február 28-ig az új Oktatáspolitikai Csoport vezetője, az Intézet igazgatótanácsának tagja. 2004 január 1-től az intézet önállóságának megszűnéséig az intézményi rendezvények tudományos irányításával megbízva. Az intézet tudományos könyvsorozatának és folyóiratának szerkesztő bizottsági tagja. Az FKI-t magába olvasztó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetnél, majd ezen intézményhez tartozó Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumnál tudományos tanácsadó.
2001-ben az ELTE Társadalomtudományi Kar Oktatás- és Ifjúságkutató Központ alapító tagja
2007-től a Wesley vallás- és egyházszociológiai kutatóközpont vezetője.
Felsőoktatási intézmények:
1985/86 óta folyamatosan tanít egyetemen, mely tevékenységhez a kilencvenes évektől posztgraduális és főiskolai képzések kapcsolódtak.
Debreceni Egyetem BTK,
ELTE BTK,
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara,
ELTE Társadalomtudományi Kara,
Iparművészeti Egyetem,
Kodolányi János Főiskola,
Miskolci Egyetem BTK,
Pécsi Tudományegyetem BTK,
Szegedi Egyetem, Felnőttoktatási kar,
Wesley János Lelkészképző Főiskola,
Országos Tudományos Diákköri Konferencia pedagógia-pszichológia szekció 1. díja
A Magyar Történelmi Társulat oktatástörténeti pályázatának különdíja
A Szociológiai Társaság Erdei Ferenc díja
A Szociológiai Társaság Polányi díja
Magyary Zoltán Ösztöndíj
Széchenyi Professzori Ösztöndíj
„Érdekkonfliktusok a harmincas évek oktatáspolitikai fordulatában” címmel 1991-ben kandidátusi fokozatot szerzett neveléstudományból.
„Tanügyigazgatás és oktatáspolitika a polgári Magyarországon” címmel 1995-ben kandidátusi fokozatot szerzett történettudományból.
Habilitált doctor a Debreceni Egyetemen, 2000 óta
Az állami befolyás növekedése a magyarországi oktatásban 1867-1945 címmel 2005-ben az MTA doktora fokozatot szerezte meg.
2007 január 1-jétől egyetemi tanár
A Szociológiai Társaság Polányi díja
A kilencvenes évek közepe óta részt vesz a neveléstudományi doktori képzésben, kötelezően választható kutatószemináriumok és kreditszerző kurzusok hirdetésével. A kurzusok tárgya a középiskolák társadalmi beágyazottsága a két világháború közötti Magyarországon.
Három doktorjelölt vezetését vállalta, egy doktorjelöltje, Mandel Kinga summa cum laude fokozattal védett oktatástörténeti témákban.
2. Megbízott előadóként egy féléves kreditszerző kurzust tartott a Horthy korszak oktatástörténetéről az ELTE Neveléstudományi Doktori Programja felkérésére.
3. 2005-től 2007-ig a PTE Oktatás és Társadalom doktori iskolájának alapító tagja, az iskola oktatástörténeti programjának vezetője.
Három doktorjelölt vezetését vállalta, doktorjelöltje Maár Csilla summa cum laude fokozattal védett oktatástörténeti témában.
4. Megbízott előadóként kreditszerző kurzust tart az elitszociológia és oktatástörténet kapcsolatáról az ELTE Neveléstudományi Doktori Programja felkérésére.
Három doktorjelölt vezetését vállalta az ELTE-n.
1. Az ELTE Szociológiai Intézetének Oktatás- és Ifjúságszociológiai és továbbképzési központjának alapító tagja
1988 óta az ELTE Szociológiai Intézetében a nevelési rendszerek társadalomtörténete című általa kifejlesztett tárgyat tanítja, mely az oktatásszociológusok, és a társadalomismeret szakos tanárok számára kötelező. Eddig tizenkét féléven át folyt ilyen kurzus.
Az iskolai népességek társadalmi háttere a huszadik század első felének Magyarországán című kurzus – kötelezően választható kutatószemináriumként 1997 óta folyik. Eddig hét féléven át folyt ilyen kurzus.
1996 óta az Oktatáspolitika című kötelező tárgy tanítására is felkérik. Eddig öt féléven át folyt ilyen kurzus.
A kilencvenes években három féléven át általa kifejlesztett speciálkollégiumot tartott Oktatáspolitika a két világháború között témában.
Három szakdolgozója volt, oktatástörténeti témákban.
Egy féléves speciálkollégiumot hirdetett a Horthy korszak oktatástörténetének köréből, mely három féléven át tartott.
Tizenkét szakdolgozója volt, oktatástörténeti témákban.
1. Megbízott előadó, majd főiskolai tanár volt a székesfehérvári Kodolányi János Főiskolán.
Tanár szakosoknak öt féléven át neveléstörténetet tanított kötelező tárgyként.
Négy féléven át oktatáspolitika című speciálkollégiumot tartott.
Vallásszociológia c. három féléves tárgyat tanít. Eddig kilenc félév zajlott le. Társadalomtörténet c. egyféléves tárgyat tanít, eddig öt félév zajlott le.
A WJLF Pedagógia BA a neveléstörténet tárgy felelőse
A WJLF theológia vallástanár MA-n a vallásszociológia és a társadalomtörténet oktatója
2009-ben A Szegedi Egyetem Andragógia MA felnőttoktatáspolitika oktatója
Az Educational Leadership International szemináriumok (melynek két ízben szekcióvezetője volt) egyben az Oslo-i egyetem pedagógia szakos és PhD képzésének részét képezik.
Részben főállású tudományos munkatársként, főmunkatársként, tanácsadóként, részben ösztöndíjasként végzett kutatásokat.
Diákkori cikkecskéket nem számítva publikációs tevékenységét 1982-ben kezdte könyvismertetésekkel. 1983 óta publikál tanulmányokat, 1992 óta könyveket.
Önálló
kötetek 9+2 kötet társszerzővel
Önálló füzetek 12 db
Forráspublikáló kötetek 1 db+4 társzerzővel
Szerkesztések 17 db +5 társszerkesztővel
Tanulmányok 180+4 társszerzővel
Lexikon szócikkek 19 db
Könyvismertetések 34 db
Egyéb írások 43 db
Közgyűjteményekben dokumentált kéziratok 54 db
A tanulmányokból
Több társadalomtudomány fórumain publikált, így az Aetasban, a BUKSZ-ban, a Dialogban, az East European Jewish Affairsben, az Educatioban, az Erziehung in Wissenschaft und Praxis-ban, az European Educationben, az European Studies in Educationben, a Hiányban, az Information of International society for history didaticsban, Az International Series for the History of Educationben, az Iskolakultúrában, a Kritikában, a Kultúra és közösségben, a Kutatás Közben-ben, a Magyar Közigazgatásban, a Magyar Pedagógiában, a Magyar Tudományban, a Neveléstörténeti Füzetekben, a Pedagógiai Szemlében, a Politikatudományi Szemlében, a Social Compass-ban, a Special studies in comparative education-ben, a Szakképzési Szemlében, a Századokban, a Szociológiában, a Történelemtanításban, a Történelmi Szemlében, az Új Pedagógiai Szemlében, a Világosságban stb.
Előadással vett részt az alábbi konferenciákon
- részt vett a ISCHE Pécsi konferenciáján előadással
- részt vett az Oktatáskutató Intézet ill. utódja által rendezett konferenciákon, 17 alkalommal
- részt vett az éves neveléstörténeti konferenciákon, amit az MTA neveléstörténeti albizottsága és a Magyar Pedagógiai Társaság Neveléstörténeti Szakosztálya rendezett, 11 alkalommal
- részt vett a Tatabányai Múzeum országos kétévenkénti oktatástörténeti konferenciáin, 3 alkalommal
- részt vett a Magyar Szociológiai Társaság éves konferenciáin, 10 alkalommal
- részt vett Történelmi Társulat tanári információs konferenciáin, 6 alkalommal
- részt vett az ELTE Újkori Magyar Történelmi Tanszéke, a Történelmi Társulat tanári tagozata nemzetközi történelemtanítás-módszertani konferenciáin, 5 alkalommal
- részt vett konferencián az alternatív oktatásról
- részt vett a WJLF legújabbkori egyházi kérdésekkel foglalkozó konferenciáin 3 alkalommal
- részt vett a Miskolci egyetem történeti konferenciáján egy alkalommal
Stb
A 2007 és 2012 közötti konferenciaszereplések listája
http://nagypetertibor.uni.hu/konferenciareszveteleim.htm
Opponensi és bizottsági tagságok:
Donáth Péter,
Fehérvári Anikó,
Kovács András,
Nagy Mária,
Pethő László,
Pirka Veronika,
Pusztai Gabriella,
Szabó Ildikó,
T. Kiss Tamás,
Vajda Zsuzsa,
Veroszta Zsuzsa
Zalai Karvalics László,
kandidátusi, PhD, habilitációs, MTA doktori folyamataiban
Felkérések akkreditációs bizottságokba
Egy alkalommal vett részt a MAB pedagógusképzési albizottsága felkérésére szakértőként
Az MTA neveléstörténeti albizottsága, a TEMKA Alapítvány, az Oktatáskutató Intézet, az Magyar Szociológiai Társaság oktatásszociológiai szakosztálya a PTE BTK NTI , a WJLF megbízásából 62 konferenciát szervezett
(Az Oktatáskutató Intézet alaptevékenységéhez tartozó, folyamatos, külön nem finanszírozott oktatástörténeti és oktatáspolitikai kutatások felsorolása nélkül)
1. Francia és angol orientációjú társaságok és folyóiratok Magyarországon a két világháború között (Soros Alapítvány 1988-89)
2. Közalkalmazotti érdekszervezetek a két világháború között (Soros Alapítvány 1990-1992)
9. Az egyház - állam oktatásügyi kapcsolatrendszerének története (Magyary Zoltán ösztöndíj 1996-1997)
11. Az egyházi ingatlanrendezés tíz éve és az oktatás (NKÖM, 2001)
12. Érettségi és felvételi (OM, 1995)
13. Iskolázottsági egyenlőtlenségek a századfordulón OTKA 2001-2004
14. Az iskolázottság térszerkezete a két világháború közötti Magyarországon. (OTKA 2005-2007)
16. OTKA kutatás a tanárok századfordulós helyzetéről
17 Hanadiv kutatás a hazai zsidó elitek történetéről
Kutatások-részvétel
Vezetőhelyettesként a Karády Viktor vezette NKFP kutatásban
Vezetőhelyettesként a Karády Viktor vezette Európai elitkutatásban (FP7)
Az ELTE BTK Új és Legújabbkori Magyar Történeti Tanszék Egyháztörténeti kutatócsoportjának munkájában, a VKM és az egyház két világháború közötti kapcsolatainak feltárásával.
A Politikatörténeti Intézet 1945 és 1948 közötti döntésmechanizmus történetet feldolgozó kutatásában, az oktatási döntésmechanizmus feldolgozását vállalva.
Az ELTE AJK Politológiai tanszékének az értelmiségi érdekszervezetek történetét feldolgozó kutatásában, (A tanári érdekszervezetek történetét vállalva.)
A Non-Profit kutatócsoport magánszféra-történeti kutatásában. (A magánoktatás történetét vállalva.)
Az ELTE Szociológiai Intézet történeti elitkutatásában.(A két világháború közötti tanári elit feltérképezésével)
Az Európa Tanács történelem tankönyv összehasonlító kutatásában (Magyar, lengyel, osztrák, német tankönyvfejezetek Európaisága témakörben)
Az OI mezőgazdasági oktatási kutatásában - a történeti összefüggések feltárásával
Az OI felekezeti arányokat feltáró kutatásában
A OI oktatási törvénnyel kapcsolatos véleményeket feltáró kutatásában
A Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottsága felkérésére két cikluson át az MTA Neveléstörténeti Albizottságának titkára volt, a Bizottságnak jelenleg is tagja.
A Magyar Tudományos Akadémia Szociológiai Bizottsága felkérésére az MTA Oktatásszociológiai Albizottságának fennállásának időtartama alatt tagja.
A Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztály elnöke, 2003-
A Magyar Szociológiai Társaság elnökségének tagja, 2003- 2009
A Magyar Szociológiai Társaság elnökjelölő bizottságának tagja (2009) elnöke (2012)
Magyar Történelmi Társulat Országos választmányának tagja, 1998-2003, 2007-
Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozatának alelnöke, 1998- 2009
Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozatának elnökségi tagja, 2009-
A Társadalomtudományok Eszközrendszerének és Módszereinek Korszerűsítéséért kiemelkedően közhasznú alapítvány kuratóriumának elnöke, 1991-
Világosság Alapítvány kuratóriumának elnöke, 2003-
Világosság szerkesztőségének tagja, 1997-2002
Educatio szerkesztő bizottságának tagja, 1992-
Raabe korszerű iskolavezetés szerkesztőségének tagja, 1991-1997
21 nemzetközi konferencia:
1. 1986: Civil Society in East Central Europe, 1986 nyár, Dubrovnik
Előadás: “Civil society in Hungary”
2. 1988: International Standing Conference for the history of education,1988, Joensuu
Előadás: “The social and political status of Hungarian elementary school teachers”
3. 1989: Political transition in Central Europe, 1989 november, Enchede - a Holland Szocialista Párt tud. int. konferenciája. Felkérés: paneldiszkusszió (Paul Schefferrel és másokkal)
4. 1990: Hungarian Jews and Hungarian left, 1990 október, University of Haifa
Felkérés: “Monus Illés in the 1930s” és delegációvezetés
5. 1991: International Standing Conference for the history of education, 1991, Zürich
Előadás: „The Meanings and Functions of Classical Studies in Hungary in the 18 th20 th Centuries”
6. 1991: “Education in East – Central Europe”, 1991 november, University of Oslo-Educational Leadership
International (publikálva Altbach Comparative Education no. 30)
Előadás: „University autonomy in Hungary. Myth and Reality”
7. 1991: Zsidóság és Holocaust Kárpátalján, Beregszászi magyar egyesület konferenciája
Előadás: “Zsidók a középiskolában”
8. 1992: Congress of Comparative Education Society, 1992, Prága
Előadás: “The role of state and the role of church” Felkérés: Szekcióvezetés
9. 1992: “Education systems in transition”, 1992 november, University of Oslo-Educational Leadership International
Előadás:: “Hungarian educational system in transition”
10. 1992: World conference of Humanist Studies, Amsterdam International Humanist and Ethical Union
Előadás: “The level of secularisation in the Hungarian society at the time of Communism”
11. 1993: “Education in Post Communist Europe”, 1993 november, University of Oslo-Educational Leadership International
Előadás: “Education Act of 1993, Hungary”
12. 1995: Strategies for curriculum development for primary school, 1995, Belgrád, University of Beograd és Unesco
Előadás: „Curriculum-Policy making debates in the 1990s”
13. 1995: Human rights and humanism, 1995, Berlin, International Humanist and Ethical Union
Előadás: “The level of secularisation in the Hungarian society”
14. 1996: Secular Humanism in Central and Eastern Europe, First Conference of Humanist Associations ”From Central and Eastern European Countries”, 1996 október, Berlin
Előadás: “Secular values in the Hungarian school”
15. 1996: Education for the 21th century. Conference of Network Educational Science Amsterdam.
(NESA), 1996 június 13-15., Stockholm
Előadás: “State - church relations in a post-communist educational system”
16. 1997: Elite Education in Central Europe, University of Krakow és a párizsi Res de Soc közös konf.
Előadás: “Elite education at the turn of century”
17. 1998: Humanism and education in Europe Gent. European Humanist and Ethical Union konf.
Előadás: “The role of religions in the Hungarian Education”
18. 1999: “Jewish students and schools in European Education” konferencia, 1999 ősz, Párizs, Res de Soc,
Előadás: “The Numerus Clausus act”
19. 1999: 4th European Conference of Sociology, 1999, Amszterdam
Előadás: “Religions and Europe identities: The case of Hungary”
20. 2000. “Religious Confessions in Post Totalitarian Societies” konferencia, 25.10.2000- 29.10.2000,
Kisinyov, Moldávia. Felkérés: szekcióvezető,
Előadás: “Multiconfessional society in Hungary”
21. 2002: Empowering Humanity: Work in Progress, 2002 jul 8-9, University for Humanistics Utrecht
Előadás: “The secularism in Hungary”
22 Sarajevo
23 Párizs
24 Genf
25 Kolozsvár
26 Budapest, CEU
27 Firenze
28 Bécs
29. Jeruzsálem, Hebrew University Magyar-Izraeli történészkonferencia 2007 október
30. Kolozsvár, Nemzetközi hallgatói mobilitástörténeti konferencia. 2007 december
31. Ljubljanai egyetem, Elittörténet 2009 november
1. USIA, 1991 ősz, Higher Education in the United States
Tanulmányút: Washington, Denver, Atlanta, Urbana Champaign, Portland egyetemeire
1 hónap
2. EHEATC: Higher Education management, 1992
Helsinki , Dijon, Kassel, Twente
1 hónap
3. Educational Council of England, Educational Council of Scotland, 1992
Tanulmányút az angol és skót oktatáspolitika tanulmányozására
2 hét
4. Holocaust Centrum Izrael, 1995
Tanulmányút a Holocaust oktatás lehetőségeinek tanulmányozására
1 hét
5. Humanism in Netherlands, 1996
Tanulmányút az European Humanist and Ethical Union meghívására
2 hét
6. Educational policy in Norway, 1999
Tanulmányút az Osloi egyetem meghívására
2 hét
1. Higher education in the Balkan (Arild Tjeldvollal közösen) University of Oslo) (1992-
2. Education and Jewish participation in the Habsburg empire (GS, Haifa). (1992-)
Nagy Péter Tibor: A magyar oktatás második államosítása. (Társadalom és oktatás.) Bp., Educatio, 1992. 242 p.
Nagy Péter Tibor: Járszalag és aréna: Egyház és állam az oktatáspolitika erőterében a 19. és 20. századi Magyarországon. Bp., Új Mandátum, 2000. 320 p.
Nagy Péter Tibor: Hajszálcsövek és nyomáscsoportok: Oktatáspolitika a 19-20. századi Magyarországon. (Társadalom és oktatás; 19.) Bp., Oktatáskutató Intézet, Új Mandátum, 2002. 222 p.
Nagy Péter Tibor: Utak felfelé. Oktatás és társadalmi mobilitás a 19-20. századi Magyarországon. (Társadalom és oktatás; 35.) Bp., Oktatáskutató Intézet, Új Mandátum, 2010. 209 p. . ISBN 9789632870182
Nagy Péter Tibor: A növekvő állam árnyékában. Oktatás,
politika 1867-1945. Gondolat kiadó, Budapest 2011. Neveléstudomány történeti
tanulmányok. 494 p. ISBN 9789636933265
Nagy Péter Tibor: Oktatás
–történet, -szociológia. Gondolat kiadó,
Biró Zsuzsanna Hanna – Nagy Péter
Tibor: bölcsészek és tanárok a 19-20. században; Wesley János Lelkészképző
Főiskola Theológus és Lelkész Szak Wesley Egyház- és Vallásszociológiai
Kutatóközpont Budapest, 2012 Szociológiai dolgozatok A
Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont sorozata Sorozatszerkesztő:
Nagy Péter Tibor 3. kötet.; ISBN 978 615 5048 12 8 http://mek.oszk.hu/10900/10993/index.phtml
Karády Viktor – Nagy Péter
Tibor: Iskolázás, értelmiség és
tudomány a 19-20. századi
magyarországon ;Wesley János Lelkészképző Főiskola Theológus és Lelkész Szak
Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont Budapest, 2012; Szociológiai
dolgozatok A Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont sorozata;
Sorozatszerkesztő: Nagy Péter Tibor 5. kötet.;
ISBN 978-615-5048-12-8
http://mek.oszk.hu/10900/10983/index.phtml
Peter Tibor Nagy: The numerus clausus in inter war Hungary East European Jewish Affairs Volume 35, Number 1 / June 2005 Pages: 13 – 22 ;
Peter Tibor Nagy: Education and religiosity in Budapest at the Millenium. Social compass. International review of sociology of religion 2010. 1. sz (57. évf) 60-82.p.
Lásd még:
http://www.mtakpa.hu/kpa/multi/filter.php,
www.matarka.hu
www.mokka.hu
A magyar oktatás második államosítása. (Társadalom és oktatás.) Bp., Educatio, 1992. 242 p.
Az egyensúly megbomlása a magyar oktatáspolitikában. Pomáz, Adu Könyvkiadó, 1996. 200 p.
Neveléstörténeti előadások. Oktatáskutató Intézet - Kodolányi Főiskola. Székesfehérvár, Bp., 1997. 256 p.
Járszalag és aréna: Egyház és állam az oktatáspolitika erőterében a 19. és 20. századi Magyarországon. Bp., Új Mandátum, 2000. 320 p.
Hajszálcsövek és nyomáscsoportok: Oktatáspolitika a 19-20. századi Magyarországon. (Társadalom és oktatás; 19.) Bp., Oktatáskutató Intézet, Új Mandátum, 2002. 222 p.
The social and political history of Hungarian education (MEK, OSZK, 2006)
http://mek.oszk.hu/03700/03797/index.phtml
Utak felfelé. Oktatás és társadalmi mobilitás a 19-20. századi Magyarországon. (Társadalom és oktatás; 35.) Bp., Oktatáskutató Intézet, Új Mandátum, 2010. 209 p. . ISBN 9789632870182
A növekvő állam árnyékában. Oktatás, politika 1867-1945. Gondolat kiadó, Budapest 2011. Neveléstudomány történeti tanulmányok. 494 p. ISBN 9789636933265
Nagy Péter Tibor: Oktatás
–történet, -szociológia. Gondolat kiadó,
Biró Zsuzsanna Hanna – Nagy
Péter Tibor: BÖLCSÉSZEK ÉS TANÁROK A 19-20. SZÁZADBAN;
Wesley János Lelkészképző Főiskola Theológus és Lelkész Szak Wesley Egyház- és
Vallásszociológiai Kutatóközpont Budapest, 2012 Szociológiai dolgozatok A
Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont sorozata Sorozatszerkesztő:
Nagy Péter Tibor 3. kötet.; ISBN 978 615 5048 12 8 http://mek.oszk.hu/10900/10993/index.phtml
Karády Viktor – Nagy Péter
Tibor: ISKOLÁZÁS, ÉRTELMISÉG ÉS
TUDOMÁNY A
19-20. SZÁZADI MAGYARORSZÁGON ;Wesley János Lelkészképző Főiskola Theológus és
Lelkész SzakWesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont Budapest, 2012;
Szociológiai dolgozatok A Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont
sorozata; Sorozatszerkesztő: Nagy Péter Tibor 5. kötet.;
ISBN 978-615-5048-12-8
http://mek.oszk.hu/10900/10983/index.phtml
Javaslat az egyetemi történelemoktatás korszerűsítéséhez - 1984 ELTE soksz.
The Meanings and Functions of Classical Studies in Hungary in the 18th-20th Centuries. Bp., OI, 1991.
Erkölcstan, hittan vagy értéksemlegességű /Kutatás közben./ Bp., OI, 1991. 21 p.
Paradigmaváltás az oktatástörténet-írásban. /Kutatás közben./ Bp., OI, 1991. 15 p.
Tanügyigazgatás és a gazdasági válság. Részletek a harmincas évek oktatástörténetéből. /Kutatás közben./ Bp., OI, 1991. 32 p.
Érdekkonfliktusok a harmincas évek oktatáspolitikai fordulatában, Neveléstudományi kandidátusi értekezés tézisei, Bp, 1991
A magyar tanügyigazgatás egyensúlyi hagyománya. /Kutatás közben 180./ Bp., OI, 1992. 34 p.
The outlines of Hungarian Education 1500-1945. Bp., OI, Educatio, 1993. 19 p.
Szakoktatás és politika. /Kutatás közben 207./ Bp., OI, 1994. [1995.] 87 p.
Tanügyigazgatás és oktatáspolitika a polgári Magyarországon Történettudományi kandidátusi értekezés tézisei, Bp, 1995
Hogyan kerüljük el a polgárosodást? Habilitációs tézisek. Debrecen, 1999.
Az állami befolyás növekedése a magyarországi oktatásban 1867-1945, MTA doktori értekezés tézisei Budapest, 2005
Victor Karady-val : Educational inequalities and denominations - a database for Transdanubia, Bp 2003, Oktatáskutató Intézet, – I.- II. kötet 220 p (2. bővített kiadás: http://mek.oszk.hu/07900/07976/
Karády Viktor-ral:, Educational Inequalities and Denominations., 1910 Database for Western Slovakia, », Budapest, Wesley János Lelkészképző Főiskola, 2004. 200 p. http://mek.oszk.hu/10900/10963
Karády Viktor-ral:, Educational Inequalities and Denominations., 1910 Database for Eastern Slovakia, », Budapest, Wesley János Lelkészképző Főiskola, 2006.
Karády Viktor-ral:, Educational Inequalities and Denominations., 1910 Database for Transylvania, », Budapest, Wesley János Lelkészképző Főiskola, 2009. http://mek.oszk.hu/10900/10944
Az 1929-ben kiadott Magyar Zsidó Lexikon személysoros adatbázisa. Wesley János Lelkészképző Főiskola, Budapest 2011, 263.p. http://mek.oszk.hu/09600/09628
MAGYAR ZSIDÓ LEXIKON. Az 1929-ben Újvári Péter szerkesztésében megjelent kötet internetes változata. Projektvezető, szerkesztő: Nagy Péter Tibor OSZK MEK , 2006, http://mek.oszk.hu/04000/04093/
National census - Hungary 1930 Budapest, 2010 http://www.archive.org/details/NationalCensus-Hungary1930
Történészfüzetek 1985/1. /ELTE soksz. Szerkesztés és cikkek.
Történészfüzetek 1985/2. /ELTE soksz. Szerkesztés és cikkek.
A Károlyi Társaság Közleményei 1. /ELTE soksz. Szerkesztés és bevezető, 1986.
(Csécsei Béla - Szebenyi Péter - Szemkeő Judit -tal közösen) Korszerű iskolavezetés: Közoktatási kézikönyv. Bp., Raabe, 1993-
Educatio, 1994. 4. sz. Tankönyv
Educatio, 1995. 3. sz. Vizsgák
(Tjeldvoll, Arill-ral közösen): Democracy or nationalism? Education in post-communist Europe. Oslo, Institute for Educational Research, University of Oslo, 1997. 344 p. (Report No. 3.)
Állítólag már hetven éves. Emlékkönyv Szabolcs Ottó születésnapjára. Pomáz, Adu Könyvkiadó, 1997. 100 p.
Szántó János: Vallásosság egy szekularizált társadalomban. Bp., Új Mandátum, 1997.
Oktatáspolitika és vallásszabadság. Állam - egyház - iskola - társadalom a 20. Században. Bp., Új Mandátum, 2000. 290 p.
(Vargyai Gyulával közösen) Történelem - tanítás – módszertan Bp., OPKM, 2002. 275 p.
Educatio, 2002. 2. sz. Diplomások
Educatio, 2003. 2. sz. Felvételi
Lukács Péter, Nagy Péter Tibor szerk.: Oktatáspolitika. Felsőoktatási Kutatóintézet – Új Mandátum Könyvkiadó, Társadalom és oktatás 26. Bp., 2004. 310 p. (Megjelent: 2005-ben)
Educatio, 2005. 1. sz. Budapest
Educatio, 2006. 3. sz. Ötvenhat (Sáska Gézával)
Balkan higher education challenged to change. Edited by Arild Tjeldvoll Peter Tibor Nagy Anne Welle-Strand 2006. Centre of education management research (cem) Norwegian school of management.
Educatio, 2007. 3. sz Felsőoktatók
Educatio 2009. 1. sz Felsőoktatás és tudománypolitika (Polónyi Istvánnal)
(Majsai Tamással)
Lukács, a mi munkatársunk, WJLF Bp, 2009.
Tilalomfák ellenében. Köszöntő könyv Várdy Péter 75. születésnapjára. Szerkesztette Majsai Tamás, A kötet összeállításában közreműködött Nagy Péter Tibor WJLF Budapest 2010 639.p.
The numerus clausus in
Hungary; Studies on the First Anti-Jewish Law and Academic Anti-Semitism in
Modern Central Europe; Edited by Victor Karady
and
Peter Tibor Nagy;
Research Reports on Central European History Victor Karady and Peter Tibor Nagy
(Editors) Victor Karady and Peter Tibor Nagy (Editors) Pasts Inc. Centre for
Historical Research, History Department of the Central European University ;Budapest, 2012. ISBN 978-963-88538-6-8 ;ISSN
2305-5189 275 p. http://mek.oszk.hu/11100/11109/index.phtml
1985
A numerus clausus történetéhez. In: Magyar Pedagógia, 1985/2.
A tanügyigazgatás totalitárius átszervezése Magyarországon 1935-1945. In: Pedagógiai Szemle, 1985/2.
1986
Az 1935. évi tanügyigazgatási reform (részlet). In: Díjnyertes OTDK dolgozatok. A Tud. szerv. és Informatikai Intézet kiadványa, Bp., 1986.
A közoktatásirányítási reform keretei az 1930-as években. In: Magyar Pedagógia, 1986/3-4.
Az ötvenes évek történelemszemléletének nacionalista és irracionalista vonásairól. In: A Károlyi Társaság Közleményei 2. 1986. /ELTE soksz.
1987
French secondary school in Hungary 1932-1944. In: History of international relations in education, Pécs, 1987.
1988
The social and political status of Hungarian elementary school teachers. In: The social role and evolution of the teaching profession in historical context. Ed. by Simo Seppo. Joensuu, 1988.
Az oktatás állami ellenőrzésének átszervezése a harmincas évek Magyarországán. In: Oktatásügyi kutatások (szerkesztőbizottság: Halász Gábor, Sándor Ernőné, Zibolen Endre) - 5. kötet Bp., OI, 1988. 148 p.
1989
Válasz egy évfordulós cikkre (Hozzászólás Szeredi Pál írására /Szárszó/). In: Ifjúsági Szemle, 1989/1., 99-103.p.
1990
Az ötvenes évek történelemszemléletének nacionalizmusáról. In: Hiány, 1990/14. sz. 3-7. p.
Elegendő harc, hogy a múltat... In: Hiány, 1990/6. 8-10. p.
Féljünk-e a szavaktól. In: Hiány, 1990/3. 8-10. p.
Reflexiók egy konferenciához. In: Hiány, 1990/8. 6-9. p.
Vallástörténet, erkölcstan, nemzetnevelés. In: Hiány, 1990/17. 15-19. p.
1991
University autonomy in Hungary. Myth and Reality. In: (Arild Tjeldvoll (ed.): Education in East/Central Europe. University of Oslo, Oslo, 1991.
Állam - egyház - iskola. In: Info-Társadalomtudomány, 1991. 18. sz. 35-38. p.
Az októberi forradalom és a SZU adaptációja az ellenforradalmi Magyarországon. In: Eszmélet, 1991.
Egyház - állam - oktatás. Tradíciók és értelmezésük. In: Világosság, 1991. 11. sz. 809-817. p.
Egyházi oktatás és államosítás. Egyházfórum, 1991. december.
Erkölcstan vagy értéksemlegesség az iskolában? In: Új Pedagógiai Szemle, 1991. 11. sz. 3-10. p.
1992
A magánoktatás az 1945 előtti Magyarországon. In: Az alapítványi és magániskolák. Tudományos tanácskozás a Soros Alapítvány támogatásával, 1992. január 28-29. (Kutatás közben, 177.) Szerk.: Várhegyi György, Bp., OI, 1992. 29-38. p.
University autonomy in Hungary. Myth and Reality. In: (Arild Tjeldvoll (ed.): Education in East/Central Europe. Report of the Oslo seminar. Special studies in comparative education No. 30 intr. by Philip G. Altbach. New York, 1992.
A magyar oktatási törvénykezés 1945 előtt. [Szakértői vázlat.] In: Szabad legyen, vagy kötelező? A közoktatási törvény koncepciójához. (Társadalom és oktatás.) Szerk.: Kozma Tamás, Lukács Péter. Bp., Educatio, 1992. 231-233. p.
Az 1941-es tanügyigazgatási törvény. In: Az oktatási törvénykezés hazai történetéből. Évfordulók, események, 1991. Az MTA Pedagógiai Bizottsága neveléstörténeti albizottságának, az MPT neveléstörténeti szakosztályának közös felolvasó ülése, 1991. december 4. (Neveléstörténeti füzetek, 11.) Bp., OPKM, 1992. 44-63. p.
Az egyházi oktatás szabályozásáról. In: Szabad legyen, vagy kötelező? A közoktatási törvény koncepciójához. . (Társadalom és oktatás.) Szerk.: Kozma Tamás, Lukács Péter. Bp., Educatio, 1992. 157-167. p.
Egyházi oktatás és állami szabályozás. [Szakértői vázlat.] In: Szabad legyen, vagy kötelező? A közoktatási törvény koncepciójához. (Társadalom és oktatás.) Szerk.: Kozma Tamás, Lukács Péter. Bp., Educatio, 1992. 241-243. p.
Parasztérdek, birtokosérdek, agrároktatás a XX. század első felében. In: Egy ismeretlen Magyarország. Mezőgazdaság és szakképzés. (Közoktatási kutatások.) Szerk.: Forray R. Katalin, Györgyi Zoltán. Bp., Akadémiai Kiadó, 1992. 100-108. p.
The Meanings and Functions of Classical Studies in Hungary in the 18th-20th Centuries. In: Aspects of Antiquity in the History of Education. (International Series for the History of Education ; Vol.3.) Ed. by F.-P. Hager et al. Hildesheim, Bildung und Wissenschaft, 1992. 191-203.p
(Drahos Péter, Lukács Péter, Setényi Jánossal közösen): Vélemények a közoktatási törvénykoncepcióról. Bp., OI, 1992. 35p.
Állam, egyház, iskola. In: Önkormányzat, 1992. 7. sz. 11. p.
Állam, egyház, oktatás, 1848-1945. In: Educatio, 1. évf., 1992. 1. sz. 34-45. p.
Egyházfinanszírozás. In: Önkormányzat, 1992. 12. sz. 7-9. p.
Értékekben gazdag értéksemleges iskola. Viszontválasz Kamarás István számára. In: Új Pedagógiai Szemle, 1992. 4. sz. 40-42. p.
Kis magyar oktatástörténet. In: Magyar Közigazgatás, 1992. 4. sz. 247-25l. p.
Új kultúrharc az iskolában? Az oktatási törvény vitájához. In: Világosság, 1992. 3. sz. 175-182. p.
Áltörténészi gondolatok a felsőoktatásról. In: Hiány, 3.évf., 1992 9.sz. 18-21. p.
Államosítási törekvések. In: Egyházi iskolák indítása Magyarországon. Oktatáskutató Intézet, Bp 1992 40-44.p.
1993
A főszereplő rivaldafényben. In: Hiány, 1993. 10. sz. 3-4. p.
Nemzetiség és oktatás a dualizmuskori Magyarországon. In: Educatio, 2.évf., 1993. 2. sz. 253-269. p.
Oktatásállamosítás a harmincas években. In: Világosság, 1993. 6. sz. 26-36. p.
Társadalombiztosítás és érdekviszonyok a Horthy-korszakban. In: Hiány, 1993. 5. sz. 6-9. p.
1994
Egyházfinanszírozás In: Comitatus : önkormányzati szemle, 1994. (4. évf.) 6. sz. 28-33. old.
Parasztérdek, birtokosérdek, agrároktatás a 20. század első felében. In: Paraszti kiszolgáltatottság - paraszti érdekvédelem, önigazgatás. A Hajnal István kör gyulai konferenciája, 1991. augusztus 29-31. Szerk.: Erdmann Gyula. Gyula, 1994. 70-82. p.
Az igazgatói szakma kialakulása. In: Educatio, 3. évf., 1994. 2. sz. 255-268. p.
Egyházi és állami oktatáspolitika a két világháború között. In: Hiány, 1994. 5. sz. 20-22. p.
Hittan-oktatás. In: Educatio, 3. évf., 1994. 1. sz. 89-105. p.
Iskola-rendszer-váltás. In: Világosság, 1994. 3. sz. 27-36. p.
Tankönyvpolitika a kilencvenes években. In: Educatio, 3. évf., 1994. 4. sz. 519-534. p.
1995
Hitoktatás az önkormányzati nevelési - oktatási intézményben. In: Korszerű iskolavezetés: Közoktatási kézikönyv. Bp., Raabe, 1995. 07.1. 1-10. pp.
Curriculum-Policy making debates in the 1990s. In: Strategies for curriculum development for primary school. Belgrade, 1995.
A félfelsőfokú szakoktatás történetéhez. In: Szakképzési Szemle, 1995. 2. sz. 103-111. p.
A numerus clausus - hetvenöt év után. In: Világosság, 1995. 2. sz. 72-80. p.
Az 1941-es tanügyigazgatási törvény. In: Magyar Pedagógia, 1995. 1-2. sz. 59-76. p.
Centralizációs és decentralizációs trendek a magyar oktatáspolitikában a 18-20. században. In: Educatio, 1995. 1. sz. 82-94. p.
Egyházi iskolaindítás és az állam az első parlamenti ciklus idején. In: Magyar Pedagógia, 1995. 3-4. sz. 293-312. p.
Érettségi és felvételi - oktatáspolitikai erőtérben. In: Educatio, 1995. 3. sz. 377-394. p.
Magánoktatás, egyházi oktatás és közoktatásfejlesztés. In: Magyar Közigazgatás, 1995. 4. sz. 220-232. p.
Vázlat az állami és egyházi oktatáspolitika két világháború közötti történetéről. In: Új Pedagógiai Szemle, 1995. 11. sz. 50-56. p.
1996
Antiszemitizmus és felsőoktatáspolitika - a numerus clausus törvény jelentősége. In: Neveléstörténeti füzetek 14. Bp., OPKM, 1996. 81-94. p.
Egyházi és állami oktatáspolitika a két világháború között. In: Neveléstörténeti füzetek 16. Bp., OPKM, 1996. 19-30. p.
Az egyház és a modernizáció az oktatástörténetben. In: Új Pedagógiai Szemle, 1996. 4. sz. 73-87. p.
Lelkiismereti szabadság és oktatáspolitika. In: Világosság, 1996. 3. sz. 45-63. p.
Szerkezetpolitika Magyarországon 1867-1948. In: Educatio, 1996. 2. sz. 290-302. p.
Háulpán vötafkidó ( Felekezeti elkötelezettség Magyarországon.) In: Dialóg (Haifa), 1996. 1. sz. 12-13 p 16-18. p.
Háháskálá hágávohá böhungaria kijom (A magyarországi felsőoktatás ma) Dialog (Haifa), 1996. 2. sz. 20-23. p.
1997
(Tjeldvoll, Arild-dal közösen): Democracy or nationalism? Education in post-communist Europe. In: Democracy or nationalism . Education in post-communist Europe. Oslo, Institute for Educational Research, University of Oslo, 1997. 3-24. p.
A nulladik zsidótörvény. In: Állítólag már hetven éves. Emlékkönyv Szabolcs Ottó születésnapjára. Pomáz, Adu Könyvkiadó, 1997. 51-60. p.
1998
State - church relations in a post-communist educational system . The case of Hungary. In: Education for the 21st century. (European studies in education; 7.) Ed. by Christoph Wulf. Munster, New York, München, Berlin, Waxmann, 1998. 130-141. p.
A helytörténet: főcsapás vagy mellékvágány? In: Történelempedagógiai füzetek 3., Bp., Magyar Történelmi Társulat, ELTE BTK, 1998. 111-120. p.
Budapest a művelődésstatisztika tükrében. In: Kultúra és Közösség, 1998. 3. sz. 77-84. p.
Tantervpolitika a századvégen. In: Educatio, 1998. 4. sz. 657-677. p.
1999
Teaching history as teaching of pluralism. In: International Society for History Didactics, 1999. No. 1. 78-86. p.
A tanoncoktatás kialakulása és az iparpolitika. In: Szakképzési Szemle, 1999. 2. sz. 248-256. p.
Az „egyenrangú nemzetek Európája" tudat illúzió voltáról. In: Európai identifikáció - nemzeti identifikáció a történelemtanításban. (A történelemtanári továbbképzés kiskönyvtára; 17.) Bp., ELTE BTK, Magyar Történelmi Társulat, 1999. 18-26. p.
Az iparpolitika és a tanoncoktatás kialakulása. In: A középfokú szakoktatás története Magyarországon a felvilágosodás korától napjainkig. Tatabánya, Tatabányai Múzeum, 1999. 16-23. p.
Az iskolalátogatási és iskolaszervezési kényszer formaváltozatai. In: Educatio, 1999. 4. sz. 752-770. p.
Minőségek versengése. In: Educatio, 1999. 3. sz. 429-460. p.
Vallásos nevelés 1949 előtt. In: Magyar Pedagógia, 1999 [2000]. 4. sz. 389-412. p.
2000
Az 1872. évi ipartörvény és a tanoncoktatás. In: Hatszáz év neveléstörténetéből: Neveléstörténeti konferenciák 1997-1998. (Neveléstörténeti füzetek; 17.) Szerk.: Balogh László. Bp., OPKM, 2000. 155-164. p.
Előszó. In: Oktatáspolitika és vallásszabadság. Állam - egyház - iskola - társadalom a 20. Században. Bp., Új Mandátum, 2000.
Fakultativitás és lajstrom: hittan és politika, 1949-1957. In: Világosság, 2000. 1. sz. 59-77. p.
Hittanoktatás az ötvenes években. In: Iskolakultúra, 2000. 2. sz. 38-46. p.
Hittanoktatás és világnézeti nevelés 1956 után. In: Iskolakultúra, 2000. 6-7. sz. 121-129. p.
Iparos-tanonc oktatáspolitika az irányított gazdaság születésének évtizedeiben. In: Magyar Pedagógia, 2000. 1. sz. 79-95. p.
Középiskolai törvényalkotás 1924-ben. In: A jezsuita tanügyi szabályzattól napjainkig. (Neveléstörténeti füzetek; 18.) Bp., OPKM, 2000.
Szeparáció és reláció. In: Oktatáspolitika és vallásszabadság. Állam - egyház - iskola - társadalom a 20. Században. Bp., Új Mandátum, 2000.
Nyelvpolitika és elitképzés. Történetszociológiai közhelyek az idegennyelvoktatás és az elitképzés kapcsolatáról. In: Educatio, (2000/4. sz.) 743-760. p.
A húszas évek középiskola-politikájának kialakulása. In: Századok, 2000.[2002.] 6. sz. 1313-1334. p.
2001
Notnim sztatisztim ál jehudi Berettyóújfalu vömáhuz böjáher. In: Nesher Dávid, Gerő Zsuzsa (szerk.): Berettyóújfalu és környéke zsidóságának emlékkönyve. Haifa, 2001.
A question of the educational policy of Hungary: Church - state relations in the 1990s. In: Religion, society and education in post-totalitarian societies of Central and South Eastern Europe. Ed. Sergiu Musteata. Chisinau, Arc, 2001. 27-37. p.
Az iskolai hittanoktatás visszaszorulása. Hipotézisek a hatvanas és hetvenes évekről. In: Iskolakultúra, 2001/1. 36-45. p.
A társadalompolitika új elemei az 1930-as évek Magyarországán. In: Világosság, 2001. 7-9. sz. 85-104. p.
Szekularizáció és középiskola-politika a dualizmus korában. In: Világosság 2001. 1 .sz. 21-35. p.
Az ötvenes évek hittani párthatározatainak jelentésszintjei. In: Pedagógia és hermeneutika. (Pallas Debrecina; 10.) Szerk.: Buda András. Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, 2001. [2002.] 163-172. p.
Modern (szekuláris) értékek egy tradicionális társadalomban. In: Educatio, 2001. [2002.] 3. sz. 434-448. p.
Interjú Ferge Zsuzsával és Kozma Tamással In: Educatio, 2001. (10. évf.) 4. sz. 697-704. old.
2002
Katolikus és protestáns nemzedékek a szocialista korszak végén. In: Világosság, 2002. 8-9. sz. 84-96. p.
Sport and public education: The process of integration and segregation (The case of Hungary). In: Proceedings: Sport and Politics: 6 th Congress of the International Society for the History of Physical Education and Sport. Ed. by Katalin Szikora [et al.]. Bp., Semmelweis University, 2002. 20-23. p.
A középfokú nőoktatás társadalomtörténetéhez. In: Neveléstörténeti kaleidoszkóp – a középkortól napjainkig: Neveléstörténeti konferenciák, 2001. (Neveléstörténeti füzetek ; 20.) Szerk.: Balogh László. Bp., OPKM, 2002. 56-63. p.
A magyar oktatástörténet szociológiai narratívája: In memoriam Pierre Bourdieu. In: Szociológiai Szemle, 2002. 3. sz. 24-42. p.
Egyenlőtlen alfabetizáció és nemzetiségek a századforduló Magyarországán. In: Iskolakultúra, 2002. 5. sz. 53-65. p.
Egyház és oktatás a rendszerváltás évtizedében. In: Educatio, 2002. 1. sz.
Jelenkortörténeti beállítódás a középiskolában. In: Történelempedagógiai Füzetek 12., 2002. 65-73. p.
Oktatástörténet és taneszköz-politika. Educatio 2002[2003]. 4. sz. 539-555.p.
Szabolcs Ottó hetvenöt éves. In: Történelem - tanítás – módszertan Bp., OPKM, 2002. p.7-14.
2003
A felsőoktatásba vezető út – és a társadalmi hátrányok kompenzációja Educatio 2003/2 (2004)
A középfokú nőoktatás huszadik századi történetéhez. Iskolakultúra, 2003. 3. sz. 3-14.p.
Iparos-tanonciskola és a helyi társadalom. In. Rendi társadalom - polgári társadalom 10. Hajnal István kör-Nógrád megyei levéltár- Budapest Főváros Levéltára, Salgótarján Bp, 2003, 307-316.p
Oktatáspolitikai változások az első világháború után. Iskolakultúra, 2003. 6-7. sz. 63-72.p.
Teaching NATO within the framework of history – the Hungarian case. In: Teaching NATO and security policy. Brussels : NATO HQ, 2003. 25-29.p.
The state-church relations in the history of Educational policy of the first postcommunist Hungarian government. European Education, 2003. No. 1. 27-34.p.
2004
A felsőoktatásba vezető út és az önszelekció Iskolakultúra 2004 9 sz. 57-71
A polgári iskolai tanítóképzés 19. századi történetéhez Iskolakultúra 2004 6-7 sz. 171-178
Az alternativitás formái a magyar oktatástörténetben In: Educatio, 2004. (13. évf.) 1. sz. 75-97. old. (megj.: 2005)
Az oktatás társadalomtörténetének politikatudományi megközelítése in: Lukács Péter, Nagy Péter Tibor szerk.: Oktatáspolitika. Felsőoktatási Kutatóintézet – Új Mandátum Könyvkiadó, Társadalom és oktatás 26. Bp., 2004. 310 p. (Megjelent: 2005-ben)
Előszó (Lukács Péterrel) In: Lukács Péter, Nagy Péter Tibor szerk.: Oktatáspolitika. Felsőoktatási Kutatóintézet – Új Mandátum Könyvkiadó, Társadalom és oktatás 26. Bp., 2004. (Megjelent: 2005-ben)
Kerekasztal beszélgetés a műveltségről. Házigazda: Nagy Péter Tibor In Educatio, 2004 13. évf.) 2. sz. 289-305. old. (megj.: 2005)
Könyvviták a Magyar Szociológiai Társaság oktatásszociológiai szakosztályában In: Pedagógusképzés, 2004. (2. évf.) 1. sz. 137-139. old.
Tananyagcsökkentés és társadalompolitika In: Educatio, 2004. (13. évf.) 2. sz. 279-283. old. (megj.: 2005)
The Academic Workplace. Country Report Hungary. In: Jürgen Enders, Egbert de Weert (editors): The International Attractiveness of the Academic Workplace in Europe. Shaping the European Area of Higher Education and Research. (Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft, Materialen und Dokumente Hochschule und Forschung, 107.) GEW - Hauptvorstand Vorstandbereich Hochschule un Forschung. Frankfurt/Main, 2004. 204-230. pp.
2005
Állami szerepnövekedés és individuális jogok az oktatásban In: Iskolakultúra: 2005. (15. évf.) 2. sz. 87-93. old.
Az állami befolyás növekedése a magyarországi oktatásban 1867-1945 In: Iskolakultúra: 2005. 6-7. sz. 3-229. old.
Budapest In: Educatio, 2005. (14. évf.) 1. sz. 213-220.. old.
Educatio... In: Iskolakultúra 2005. (15. évf.) 4. sz. 16-19. old.
Előszó In: Géczi János: Pedagógiai tudásátadás (2005), Iskolakultúra könyvek
Iskolázottság és vallásosság Budapesten In: Educatio, 2005. (14. évf.) 1. sz. 75-94. old.
Válasz az opponensi véleményekre In: Iskolakultúra 2005. 6-7. sz. 246-262. old.
The numerus clausus in inter-war Hungary East European Jewish Affairs Volume 35, Number 1, June 2005 pp. 13-22(10)
2006
(Sáska Gézával) 1956 Educatio, 2006. (15. évf.) 3. sz. 659-662. old.
A „felnőttek” oktatása történeti aspektusból in: Tanul a társadalom MTA PB, Budapest 2006, szerk. Keller Magdolna és Simándi Szilvia
A humboldti és a post-humboldti egyetem diplomásai a magyar társadalomban Educatio, 2006. (15. évf.) 4. sz. 703-718. old.
A kolozsvári bölcsészkar és természettudományi kar hallgatóságának felekezeti rekrutációja (1872–1918) . - In: Magyar pedagógia, ISSN 0025-0260 , 2006. (106. évf.), 1. sz., 5-28. p.
Az egyháziak, az egyházak és az oktatás – nemzedékek vallásossága In: Évkönyv I(2006/1) Theológus és Lelkész Szak Vallástanár Szak, WJLF-Wesley János kiadó Bp,2006, Szerk.: Majsai Tamás, 153-194
Munkaerőpiaci erők a közoktatás és szakoktatáspolitikában, 1867-1945 In: Educatio, 2006. (15. évf.) 2. sz. 232-251. old.
On the Anti-semitic Prejudice in Hungary Today. – Review of sociology Vol 12 (2006) 2 103-109
Socially Canonized Elite Groups in Hungary in the 20th century in: Temps, espaces, langeges, szerk: Patrick Renaude, Paris, 2006
Világnézeti nevelés az ötvenes évek Budapestjén Educatio, 2006. (15. évf.) 3 sz. 566-592. oldal
2007
válaszai 2007/8-as körkérdésünkre Van-e nemzeti pedagógia és nemzeti neveléstudomány? http://www.vega2000.eu/iskolakultura/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=81
(Biró Zsuzsanna Hannával): Nemi esélyek és nemi döntések a két világháború közötti bölcsészkarokon - In: Educatio, 2007. (16. évf.), 4. sz., p.
A nappali és felnőtt középiskolai érettségivel rendelkezők aránya a rövid huszadik században . - In: Magyar pedagógia, 2007. (107. évf.), 2. sz., 123-139. p.
Az antiszemita előítéletekről a
Az egyetemi diplomások felekezeti arculata Wesley Theológiai és Vallástudományi Lapok 2007[I. évf.]/1.http://www.wesley.hu/_files/WTVL20071REV3.htm
Continuity in history textbooks in Eastern Europe (1980-2000) Iskolakultura online 2007 1 évfolyam 47-53.p.
Ekvivalencia-történeti mozzanatok . - In: Educatio, 2007. (16. évf.), 2. sz., 243-255. p.
Emlékirat és adatbázis - In: Educatio, 2007. (16. évf.), 4. sz., p.
Módszertani megfontolások az iskolai mobilitás vizsgálatához . - In: Szociológiai szemle, 2007. (18. évf.), 3-4. sz., 82. p.
Négy lehetséges kutatás a felsőoktatókról - In: Educatio, 2007. (16. évf.), 3. sz., 434-252. p.
Párhuzamos életrajzok. Karády Viktor és Kovács András születésnapjára . Szombat. 2007. január
Summary (Academic staff) - In: Educatio, 2007. (16. évf.), 3. sz., 535-538. p.
Társadalmilag kanonizált elitek a 19-20. században . - In: Iskolakultúra, 2007. (17. évf.), 8-10. sz., 12-22. p.
The University of Kolozsvár/Cluj and the Students of the Humanities and Science faculties (1872-1918) In: Intelectualii si societatea moderna. Repere central-europene. Szerk: Cornel Sigmirean. Targu-mures, 2007.Editura Universitatii "Petru maior" pp.339-370
Tisztelgő konferencia Karády Viktor születésnapjára . - In: Iskolakultúra, ISSN 1215-5233 begin_of_the_skype_highlighting 1215-5233 end_of_the_skype_highlighting , 2007. (17. évf.), 2. sz., 23. p.
A nappali és felnőtt középiskolai érettségivel rendelkezők aránya a rövid huszadik században in: Magyar pedagógia, 2007. (107. évf.) 2. sz. 123-139. old.
A keresztény-nemzeti eszme legitimációs funkciói in: Gedő Éva-Horváth Emőke szerk: Hatalom, legitimáció, ideológia , L Harmattan Bp, 2007,
2008
The problem of the Confessional Recruitment of the Students at the Faculties of the Humanities and Science of the Transylvanian University. In: Historical Social Research Vol 33. (2008) 2 No. 124.
Az iskolai elitek és az iskolázott elitek kutatása, in: Új Pedagógiai Szemle, 2008. (58. évf.) 4. sz. 80-95. old.
Az iskolai elitek és iskolázott elitek kutatása. - In: Pukánszky Béla (szerk.): A neveléstörténet-írás új útjai. Gondolat Kiadó, Budapest, 2008. 89-104. o.
Interjú Aáry Tamás Lajossal és Haller Józseffel - in: Educatio 2008. (17. évf.), 3. sz., 407-420 p.
A „Könyv és Nevelés” a felsőoktatásban – in: Elektronikus Könyv és Nevelés, X. évfolyam, 2008/4. szám, http://www.tanszertar.hu/eken/2008_04/tizeves/tizeves_npt_0804.htm
„Élites canonisées au
XIXème et XXème siècles ou comment construire une base de
données relative aux élites ?” in Temps, espaces, langages.
2009
Történészdiplomások a két világháború között - In: Magyar Tudomány, 2009. (170. évf.), 2. sz., 143-152. p.
Dinamikus, perszonalizált kategóriák. A dualizmuskori nemzetiségi oktatás elemzésének esete. In: Kié az oktatáskutatás? Tanulmányok Kozma Tamás 70. születésnapjára Szerk: Pusztai Gabrialla – Rébay Magdolna, Csokonai Könyvkiadó, Debrecen, 2009 75-85.p.
Educated elites and the Transsylvanian university (1872-1918) In: Tudásjavak áramlása a közép-kelet-európai régióban a rendszerváltást követően Szerk Tibori Tímea Magyar Szociológiai Társaság Belvedere Meridionale, Budapest-Szeged 2009
Religous education and childhood in Hungary (1949-1960) in: Kindheit-Schule-Erziehungswissenschaft in Mitteleuropa 1948-2008. Szerk Johanna Hopfner/András Németh/ Éva Szabolcs- Peter Lang. Frankfurt am Main, 2009 33-46.p.
Egységesülő képzés – differenciált tanártársadalom in: Educatio 2009. (18. évf.), 3. sz., 291-305 p.
Pártok az oktatáspolitika erőterében. Az egyház-állam viszony esete. in: Educatio 2009. (18. évf.), 3. sz., 447-460 p.
Az iskolai mobilitás vizsgálatához. Új pedagógiai szemle, 2009. (59. évf.) 10. sz. 26-35. old.
Vannak-e pedagógusok? in: Lukács a mi munkatársunk, szerk Majsai Tamás és Nagy Péter Tibor, WJLF, Bp 2009) 215-229.p.
Szelekció és önszelekció a felsőoktatásba vezető úton . in: Csak hogy a szegényekről megemlékezzünk szerk Majsai Tamás WJLF 2009. 146-170.p.
A „felnőttérettségizettek” az empirikus oktatástörténeti elemzés mérlegén. Tanulmányok a neveléstudomány köréből. A megújuló felnőttképzés . Szerk Zrinszky László, Gondolat kiadó Budapest 2009, 194-233.p.
2010
Vannak-e fiatalok? Vallásszociológiai lehetőségek a fiatalság meghatározásához in: Educatio 2010. (19. évf.), 2. sz., 272-292 p.
The level of education and its factors of the Hungarian Handicapped in the second half of the twentieth century , in: Attila Nobik/Bela Pukánszky (Hrsg.) Normalitat, Abnormalitat und Devianz. Peter Lang, Frankfurt am Main 2010. Erziehung in Wissenschaft und Praxis. Band 7. 125-138.p
Education and religiosity in Budapest at the Millenium. Social compass. International review of sociology of religion 2010. 1. sz (57. évf) 60-82.p.
Egy ortodox zsidó közösség a helyi társadalomban Iskolakultura, 2010. (20. évf.) 7-8. sz. 84-94.p.
Egy ortodox zsidó közösség a helyi társadalomban in: „Ma harcot kell vívni, politizálni kell” Szerk Majsai Tamás, WJLF, 2010 130-143.p.
A felsőfokú végzettségűek státus-inkonzisztenciája Educatio, 2010. 3. sz. 402-418. old.
A Magyar Zsidó Lexikon digitalizációja. Beszélgetés Nagy Péter Tiborral. (Készítette: Troján Anna) Múlt és Jövő, 2010 4. sz. 109-112.p.
The Level of Education and Religiosity in Budapest. In: Tilalomfák ellenében. Köszöntő könyv Várdy Péter 75. születésnapjára. Szerkesztette Majsai Tamás, WJLF Budapest 2010 117-148.p.
2011
A professzionalizációs folyamatok történetének kutatása a 2000-es években Iskolakultúra, 2011. (21. évf.) 1. sz. 3-8. old
Az oktatásról szóló tudomány kettős nyitottsága. Magyar tudomány, 2011. (172. évf.) 9. sz. 1077-1089. old.
Előszó. in: Az 1929-ben kiadott Magyar Zsidó Lexikon személysoros adatbázisa. Wesley János Lelkészképző Főiskola, Budapest 2011, 5-88.p.
A numerus clausus és a bölcsészdiplomások. In: Jogfosztás – 90 éve.Szerkesztette Molnár Judit, Nonprofit Társadalomkutató Egyesület, Budapest, 1011 196-214.p.
Fiatal diplomások a rendszerváltás előtt és után. In: A társas szociológus. Tanulmányok Somlai Péter 70. születésnapjára. ELTE Társadalomtudományi Kar – ELTE Eötvös Kiadó. Szerk: Aczél Ágnes, Rényi Ágnes, Vásárhelyi Mária,Gellériné Lázár Mária, Kain Péter.222-236.p.
A tudományos továbbképzés Kádár-korszakbeli
társadalomtörténetéhez
Kultúra és közösség, 2011.
(2.(15.) évf.) 2. sz. 23-34. old.
Kerekasztal-beszélgetés
a történelemoktatás és az ideológiák kapcsolatáról, beszélgető partnerek:
Knausz Imre, Miklósi László, Szakály Sándor, Székely Gábor, moderátor
: Nagy Péter Tibor
Educatio, 2011. (20. évf.)
1. sz. 89-100. old.
2012
A
magyar fogyatékosok iskolázottság történetéhez Iskolakultúra, 2012. (22.
évf.) 6. sz. 3-13. old.
Kerekasztal-beszélgetés kisebbségpolitikáról, kisebbségkutatásról. Résztvevők: Hunčik Péter, Örkény Antal, Szarka László és Nagy Péter Tibor Educatio
A Bethlen-csoport francia nyelvű folyóiratának megalapítása 1932-1933-ban. In: Aetas, 1987/2.
Szekfü Gyula levelei Balogh Józsefhez. In: Történelmi Szemle, 1992. [1994.] 3-4. sz. 231-248.p.
Nemzetközi egyházpolitikai szöveggyűjtemény - CD 2003
Fodor Zoltán: A Pireneusoktól a Kárpátokig . In: Történelemtanítás, 1982/5.
Kővágó László: A magyarországi Tanácsköztársaság és a nemzeti kérdés. In: Történelemtanítás, 1982/2.
Fehér István: A bonyhádi hűségmozgalom történetéhez. In: Történelemtanítás 1984/6.
Joó Rudolf: A nyugat európai nemzetiségek sajátosságai és típusai. Történelemtanítás, 1984/3.
Merényi László:Az őszirózsás forradalom. In: Történelemtanítás, 1984/6.
Gergely Jenő:A püspöki kar tanácskozásai. In: Történelemtanítás, 1985/6.
Kővágó László: A magyar kommunisták és a nemzetiségi kérdés. In: Történelemtanítás 1985/6.
Balogh Sándor szerk.: Magyarország a XX. Században. In: Pedagógiai Szemle, 1986/9.
Locke: Értekezés a polgári kormányzatról. In: Történelemtanítás, 1987/6.
Béki Ernő: Szociáldemokrácia az első világháború után, Történelemtanítás, 1988/1.
Béládi Miklós - Krausz Tamás: Sztálin. In: Kritika, 1989/2.
Molnár János: A szociáldemokrata párt művelődéspolitikája. In: Pedagógiai Szemle, 1989/6.
Nagy Mária: Tanári szakma és professzionalizálódás. In: Magyar Pedagógia, 1995. 3-4. sz. 370-373. p.
Peregrináció - egykor. In: Educatio, 1996. 4.sz. 736-738. p.
Csináld magad lexikon. In: Educatio, 1998. 1. sz. 206-208. p.
A történelemtanítás egy negyed század tükrében. In: Új Pedagógiai Szemle, 2000. 7-8. sz. 217-221.p.
Opusz és esszé. In: Educatio, 2000. 1. sz. 189-191. p.
Zsidóság, asszimiláció, iskola-stratégia. In: Iskolakultúra, 2000. 9. sz. 99-102. p.
Andor Mihály-Liskó Ilona: Iskolaválasztás és mobilitás. In: Századok, 2000. 2. köt. 789-792. p.
T Kiss Tamás: Fordulatok folyamatok, Bp, 2002 Kultúra és Közösség, 2003 /1 101-102.p.
Diplomások. Iskolakultúra 2004.1. 126-128 p
Klebelsberg műve - Ladányi Andor könyvéről In: Magyar felsőoktatás, 2001. 7. sz. 55. old.
A Belváros utcanévváltozásainak története 1867-től napjainkig. XVI. OTDK. Bp., 1983.
A történelemoktatás korszerűsítéséről. In: Egyetemi Lapok, 1984. november.
Az 1935. évi tanügyigazgatási reform. In: OTDK dolgozatok összefoglalói. Bp., 1985.
A magyar neveléstörténeti irodalom 1800-1944. In: Pedagógiai Szemle, 1986/5.
(Radnóti Alizzal közösen): A gyerekek száma a családok belügye. In: Magyar Nemzet, 1988. november 3.
(Radnóti Alizzal közösen): Az életmód pluralizmusa. In: Magyar Nemzet, 1989. február 4.
Az eljátszott esély. In: Beszélő, 1990. június 2.
Vita helyett tizenöt kérdés. In: Világ, 1990. március 29., 47. p.
Az egyházak és oktatás a történelemben és ma. In: Magyar Hírlap, 1991. június 8. melléklet 3. p.
Magánoktatás 1945 előtt - liberális szellemiség. In: Magyar Hírlap, 1991. március 12. 11. p.
Szerzet(t) Iskolák. In: Magyar Narancs, 1991. május 16. 4. p.
Félreérthető. In: Magyar Nemzet, 1992. szeptember 3. 14. p.
Alkotmánybírósági döntés után. Egyházról és iskoláról. In: Magyar Hírlap, 1993. február 25. 9. p.
Nyílt levél Rédly Elemérhez és Pokorni Zoltánhoz. In: Ráció, (PDSZ), 1993. január, 28. p.
A napirend. In: Beszélő, 1994. május 26. 26-27. p.
Jegyzet [a tankönyvügyről]. In: Educatio, 3. évf., 1994. 4. sz. 631-632. p.
Szabadság és egyenlőség. In: Csepeli György és mások: A jó polgár. Debrecen, Csokonai Kiadó, 1996.
(Szabolcs Ottóval, Veresegyházi Bélával közösen): Történelemtanári információk, 1999.
(Szabolcs Ottóval, Veresegyházi Bélával közösen): Történelemtanári információk, 2000.
http://nagypetertibor.uni.hu/tudomanymetria.htm
http://nagypetertibor.uni.hu/npt1.htm
http://nagypetertibor.uni.hu/npt2.htm
http://nagypetertibor.uni.hu/npt3.htm
http://nagypetertibor.uni.hu/npt_mek.htm
http://nagypetertibor.uni.hu/npt_archive.org.htm